Pasowanie uczniów klasy I na czytelnika biblioteki szkolnej
Uczniowie klasy I przyjmowani są do grona czytelników biblioteki szkolnej w I semestrze.
CELE: - Zapoznanie uczniów z pracą biblioteki szkolnej. - Omówienie zasad korzystania z biblioteki. - Przygotowanie do samodzielnego wyboru książki. - Wdrażanie do właściwego zachowania się w bibliotece oraz wyrabianie prawidłowych nawyków czytelniczych. POMOCE: Wystawka książek. Rekwizyty do montażu poetyckiego: zniszczona książka, globus, książka dużego formatu.
MONTAŻ POETYCKI W WYKONANIU AKTYWU BIBLIOTECZNEGO
Uczeń I (trzyma bardzo zniszczoną książkę, którą kartkuje podczas recytacji pokazując ślady zniszczenia )
Jestem książka z dużej szafy. Wszyscy mówią, żem ciekawa, więc mnie ciągle ktoś pożycza, lecz nie cieszy mnie ta sława.
Papier miałam bielusieńki, Ślady na nim Florka ręki!
Pozaginał Jaś mi rogi, Julek na mnie kładł pierogi!
Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie, trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce Staś diabełka, małpkę w klatce.
Anka, Władka siostra mała, Ta mi kartki dwie wyrwała!
Cóż mi z tego żem ciekawa, dłużej żyć tak nie potrafię! nie będziecie mnie szanować, To się na klucz zamknę w szafie...!
(Huszcza J. ,, Skarga książki”)
Uczeń II (również z książką w ręku) Witam cię kartek szelestem, Tytułem na pierwszej stronie, witam! Bo przecież po to jestem, żebyś mnie ujął w dłonie i czytał.
Uczeń I Kiedy jesz obiad – na zdrowie! Gdy chcesz się bawić – baw się! Ja ci nie bronię! Ale gdy chcesz mieć opowieść o wszystkim co najciekawsze - ja ci się skłonię! Kiedy ci smutno będzie, kiedyś samotny, chory, bez przyjaciela- ja z tobą pójdę wszędzie, poprzez zimowe wieczory, w kraje wesela. Uczeń II (podchodzi do globusa i recytuje wskazując różne lądy) Będziesz wraz ze mną oglądać baśnie i cuda i dziwy na końcu świata. Po niebie, po morzach i lądach, jako te ptaki szczęśliwe, będziemy latać. Nigdy ci się nie znudzi! wędrówki po każdej kartce nie są takie straszne. Przygody innych ludzi są przecież nie mniej warte niż twoje własne. Uczeń I A ja cię bez trudu nauczę tego, co przydać się może, choćby po latach paru. Ja tobie słowem jak kluczem w cudowny sposób otworzę pałace czarów. (Szymański E. - ,,Książka’’)
Uczeń III (trzymając książkę dużego formatu) Ja jestem książka, twój przyjaciel szczery. Na moich kartkach rysunki, litery. Na małych rysunkach ptaki, pola, rzeki, kwiaty sprzed domu i księżyc daleki. A znów litery zbierają się w słowa, ze słów tych snuje się baśń kolorowa. Ja jestem książka, twój przyjaciel dobry. Witam cię słońcem o poranku modrym, żegnam wieczorem, kiedy niebo w gwiazdach. Ja opowiadam o wioskach, o miastach, o złotym jabłku, o ziarenku maku, o płochych wróblach i odważnym strachu. Ja jestem książka, twój przyjaciel mądry. Ja cię prowadzę przez morza i lądy. Wędruję z tobą w świat, krajem wzdłuż Wisły, lasem zielonym i polem złocistym. Uczę cię szukać na stawie łabędzi. Pod świerkiem szyszek, pod dębem żołędzi.
(Kubiak T. ,, Ja jestem książka’’).
Uczeń II Nie trzeba wielkich mieć bibliotek, by przyjacielem książki zostać.
Uczeń I Piękną oprawę, zdobioną złotem, tekturka nam zastąpi prosta.
Uczeń III Ale na pewno nie zawadzi półeczkę co dzień wytrzeć z kurzu i kilka książek tam zgromadzić.
Uczeń II A potem więcej. Sporo. Dużo.
Uczeń I Nie trzeba nigdy się obawiać, że książka zmęczy nas i znuży. Bo ona z nami chce rozmawiać, Namówić nas chce do podróży.
Uczeń III Pocieszyć chce, rozśmieszyć nieraz, chce pofiglować, bawić, uczyć I kolorowy świat otwierać czarną literkę: cennym kluczem. (Łochocka H. ,,Przyjaciel na całe życie”)
Uczeń II Czemu książka stoi niema? Może o czym mówić nie ma? Jej literek czarne rządki smutne jak jesienne grządki, czemu taka nudna, pusta, jakby jej zamknięto usta?
Uczeń I Aż tu nagle moja miła, niema książka przemówiła. I gadała i śpiewała. Czego nie opowiadała! O przygodach, awanturach, ptakach, kwiatach, morzach, górach.
Uczeń III Gdzie to wszystko w niej mieszkało? Jak to wszystko w niej drzemało?
Uczeń I Chyba nie ma o co pytać: WSZYSCY Nauczyliśmy się czytać. ( Kamieńska A. ,,Książka”) Po zakończeniu przedstawienia zabiera głos bibliotekarz
Aby stać się czytelnikiem biblioteki szkolnej, trzeba spełniać wszystkie prośby książki oraz złożyć przyrzeczenie. Proszę przeczytajmy prośby książki. Książka prosi: 1. Myj ręce przed czytaniem. 2. Nie zaginaj rogów kartek- używaj zakładek. 3. Nie śliń palców przy odwracaniu kartek. 4. Nie zwijaj książki w rulon. 5. Nie pisz i nie rysuj w książce. 6. Nie czytaj leżąc. 7. Nie czytaj przy słabym świetle. 8. Przy czytaniu zachowaj właściwą postawę.
Uczniowie klasy pierwszej składają przyrzeczenie.
PRZYRZECZENIE:
Będziemy kochać i szanować książki. One ułatwiają nam naukę i pracę, wskażą drogę do każdego celu.
AKT PASOWANIA:
Nauczyciel-bibliotekarz pasuje dzieci na czytelników dotykając ramienia każdego z nich książką wypowiadając słowa:
PASUJĘ CIĘ NA CZYTELNIKA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
Na zakończenie każdemu dziecku bibliotekarz wręcza dyplom czytelnika biblioteki szkolnej. Opracowała: Anita Szczepanik
|